top of page

Hoe begin je een bedrijf? | Tips en praktische stappen

  • Foto van schrijver: Yolanda van Leeuwen
    Yolanda van Leeuwen
  • 3 okt
  • 4 minuten om te lezen

Linda zat tegenover me en zei: “Ik heb zóveel gelezen en geluisterd dat ik nu helemaal niet meer weet waar ik moet beginnen.” Haar laptop stond vol e-books, haar notitieboekjes volgekrabbeld met tips en adviezen. Maar hoe begin je een eigen bedrijf? Dat stond er niet tussen.


Haar aha-moment kwam toen ik haar vroeg: “Wat heb jij concreet geleerd van al die webinars, e-books en workshops die je hebt gevolgd?” Ze bleef stil.


Haar brein had gewerkt als een spons: alles nam ze op, maar er kwam niets concreets uit. Het was gewoon véél en veel te veel. Zoveel dat ze er geen chocola meer van kon maken. En toch dacht ze: ik heb nog steeds meer kennis nodig. Terwijl wat ze eigenlijk nodig had, was iemand die haar liet zien: dit is stap A en dit is stap B.


Het dilemma van starten met drie notitieblokken vol informatie

Misschien herken je dit. Je hebt een idee waarvan je zeker weet: dit is goud. Je voelt dat je er mensen mee kunt helpen. Dus schrijf je alles op wat iedereen je maar verteld, want het lijkt allemaal nuttig. Voor je het weet heb je drie notitieblokken vol en een hoofd dat overloopt. In plaats van overzicht ontstaat er chaos.


Veel startende ondernemers trappen dan in twee valkuilen. Ofwel ze willen eerst álles weten voordat ze beginnen. Ofwel ze starten met een compleet aanbod maar zonder een direct plan hoe ze dit willen verkopen. Perfectie leidt vaak tot stilstand omdat het niet perfect is maar jij denkt van wel....


Waarom je niet alles hoeft te weten

Ondernemen is geen examen waarvoor je eerst alle theorie uit je hoofd moet leren. Wat een ander bereikt heeft met zijn/haar stappen en 100k omzet, betekent niet dat jij diezelfde stappen kunt kopiëren. Dat is kennis van die ander en dat maakt niet dat het jou ook gaat lukken, ook al klinkt het nog zo logisch.


Linda liet dat haarscherp zien. Ze dacht dat ze eerst nog van alles moest leren. Maar na één sessie met mij had ze haar ideale klant 100% helder en daarmee ook een klein aanbod. Geen compleet plan, geen eindeloze theorie, maar wél een duidelijk begin. En dat maakte alle verschil.


Begin klein en praktisch

Je kunt pas weten hoe je aanbod eruit moet zien, als je precies weet wie je ideale klant is. En ja, ik weet dat sommigen denken: oh nee, daar heb je er weer eentje over die ideale klant. Maar geloof me: als je die niet scherp hebt, blijf je heel lang in cirkeltjes draaien.


Veel startende ondernemers komen bij mij met een groot aanbod, met ideeën over websites en wat nog al meer. Maar dat is simpelweg te veel als je nog moet beginnen. Binnen drie uur maken we het concreet: wie is je klant en wat bied je haar/ hem als eerste stap? Geen compleet pakket, maar een instapmodel waarmee je meteen kunt starten.


Wat ik vaak zie ontstaan in mijn Business Atelier? Een start met zichtbaarheid op Instagram of ander social media, passend bij het bedrijf. Samen zetten we een bio neer die meteen laat zien wie hun ideale klant is. Daardoor weten ze tegen wie ze praten en welke content ze moeten maken. Vaak komt daar ook een kleine weggever bij, zodat ze het gesprek met hun doelgroep kunnen aangaan.


Een klant zei het laatst heel raak: “Ik dacht dat ik nog niet klaar was, maar na één sessie met jou had ik mijn eerste aanbod.” Dáár zit de kracht van klein en praktisch beginnen.


Jouw eerste stap kiezen

De eerste stap die je dichter bij een klant brengt, is altijd: je ideale klant helder krijgen. Dat is de basis. Als je dat scherp hebt, kun je daarna zichtbaar worden. Vertel op social media wie je helpt en waarmee. Ga het gesprek aan, vertel aan iedereen die het maar horen wil; dit is wat ik weet en dit is waar ik mijn klanten mee help. En als dat staat, bouw je rustig verder aan je aanbod.


Niet eerst tien lijstjes maken of een businessplan van twintig pagina’s. Eerst weten wie je helpt en dan zichtbaar durven worden.


Natuurlijk moet je ergens beginnen. Maar het is niet nodig om daar 180 e-books en webinars voor te verslinden. Je hoeft het ook niet allemaal alleen uit te vogelen. Dat denk je misschien, maar dat is echt niet nodig.


En weet je, ik herken dat zelf ook. Ik ben een dinosaurus (hahaha) 😉. Ik ben niet opgegroeid in de onlinewereld. Maar ik ben autodidactisch gaan leren, heb alles zelf uitgezocht. En toch kwam er het moment dat ik dacht: ik weet het nog steeds niet goed genoeg waar ik nou goed aan doe.


Pas toen ik een cursus volgde en in de actiestand ging, kwam ik echt vooruit. Dus met hulp van een ander, en dat was gewoon nodig. Trouwens ik laat me nog steeds ondersteunen en dat geeft rust!


Laat je dus niet tegenhouden door alles wat je denkt nog te moeten weten. Je hebt nu al genoeg in handen om te starten.


Herken je dit? Dan praat ik graag met je verder.



Yolanda met laptop

Opmerkingen


Het is niet meer mogelijk om opmerkingen te plaatsen bij deze post. Neem contact op met de website-eigenaar voor meer info.
bottom of page